-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50093 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

با توجه به قرائن علمي تفسيرش از تار عنكبوت در اين سوره چيست؟
درباره آيه 41 از سوره عنكبوت مي توان به چند نكته اشاره كرد: 1- گرچه تار عنكبوت در مقايسه با ديگر تارها از استحكام بيشتري برخوردار است ولي مجموعه اي كه از آن به نام خانه و لانه تشكيل مي شود در مقايسه با ديگر خانه ها و تكيه گاه ها خيلي سست و بي پايه است زيرا با كمترين نسيمي تار و پودش درهم مي ريزيد و در اثر چند قطره باران متلاشي مي گردد و با كمترين شعله آتشي نابود مي شود و با نشستن گرد و غبار بر آن پاره پاره شده و از سقف خانه آويزان مي گردد. گرچه اين خانه براي خود عنكبوت با آن پاهاي بلند و طولانيش هم مركز استراحت است و هم دامي براي صيد حشرات و تحصيل غذا. 2- آيه فوق هم در پي بيان اين مطلب است كه وضعيت تكيه كنندگان به ولايت غيرخدا مانند وضعيت عنكبوت است كه به نظر خود خانه محكمي را ساخته و بدان دلخوش است ولي نمي داند كه اين لانه تكيه گاه محكمي نمي تواند براي او باشد زيرا هر لحظه احتمال دارد در اثر حادثه كوچكي از ميان برود. افراد متكي بر ولايت غيرخدا نيز همين حالت را دارند. اينها نمي دانند كه عقايدشان هيچ پايه عقلي و علمي ندارد. 3- نكته مهمي كه از آيه استفاده مي شود اين است كه انسان در ساختن عقايد و باورهاي خود به طور جد نيازمند وحي و نگرش بيرون از خود است يعني تا وقتي كه انسان در خود تنيده و بر خود متكي است و گمان مي كند كه تنها با مراجعه به توانايي خود قادر خواهد بود براي خود خانه مستحكمي را درست بكند، چنين انساني به طور يقين بي دوام، سست، غيرقابل اعتماد و ناپايدار در برابر طوفان حوادث خواهد بود. خلاصه اين كه آيه در مقام افاده اين نكته است كه تكيه بر ايمان و توكل بر خدا، تكيه بر سد پولادين است كه مي تواند در برابر هر حادثه اي خطرناك مقاومت بكند. در اين باره ر.ك: 1- علامه طباطبايي، ترجمه الميزان، ج 16، ص 204، نشر مركز فرهنگي رجاء 2- نقضي تهراني، روان جاويد، ج 4، ص 230، نشر برهان 3- قرشي، سيد علي اكبر، قاموس قرآن، ج 5، ص 58، نشر دارالكتب الاسلاميه

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.